söndag, januari 30, 2011

En boll av silverräv på varenda tös

Jag är trött efter långpromenad med Katz och har ett skavsår på hälen som jag borde plåstrat om bättre innan. Det har varit en välbehövlig helg efter förra veckans totala breakdown på jobbet. Nåja, denna sinnesslöhet gjorde att Martin fick välja ämne på dagens post. Tofsmössor, utbrast han med förakt i rösten. Just nu har i princip varenda mänska en ribbstickad mössa med en boll av silverräv på skallen. Det är som åttiotalets skidmössor i lyxförpackning. Jag begriper inte riktigt mode när det blir som med tofsmössorna. Det är inget särskilt smickrande plagg, framhäver inget speciellt i den mänskliga anatomin, är inte unikt eller speciellt, men plötsligt ska alla ha en. Och jag menar alla. Jag inbillar mig att det någonstans måste ha publicerats en bild på prinsessan Madeleine med en sån på sig och sen var lavinen i gång. Den enda slutsatsen man kan dra av det är att det blivit nån form av modepsykos. Alla andra har den så jag måste ha en. Alla andra som är nåt har en så jag måste ha en. Det blir inte bara status att ha en, det blir ett socialt stigma att vara utan. Jag minns att samma sak inträffade med Championtröjan när vi gick på högstadiet, och Adidasbyxan i wct. Martin säger att Aqua Limone-tröjan var det hetaste heta i Åmål. Ingen ifrågasatte plaggets egentliga snygghet, eller användbarhet. Man var bara tvungen att ha det för att inte bli utstött. Jag är ju en liten modeslav själv och min smak svänger i takt med vad som visas i skyltfönstren. För det mesta brukar jag dock känna nån slags avsmak för att köpa exakt likadana grejer som de som redan sitter på hela stan. Jag säger inte att det är fel att vilja ha tofsmössan, men jag finner det fascinerande. Och okej, lite andefattigt men det är bara min åsikt. Det är som att hela fjortisgrejen med innegänget och dess accessoarer gjort en resa i tid och rum och återmanifesterats i tofsmössan, som nu sitter på varenda kvinna över 20 i hela Stockholm.

10 kommentarer:

Anonymous e sa...

Det är verkligen fascinerande det där med mode, steget till hjärntvätt är inte långt! Vad hände med den fria viljan och det kritiska tänkandet? (Stil är inte samma sak, den kan man skapa själv.) Varje gång jag kommer till Sthlm känns det som jag anträder en catwalk, väldigt ofta är det snyggt men ungefär lika ofta är det just...fjortis. Nu är det alltså tofsmössor som gäller? Det har inte hittat till Paris än.

I övrigt, visst var väl Aqua Limone kombinerat med just Adidas det allra allra hetaste? Kommer från ett nästan-Åmål, you know..

1/30/2011 7:55 em  
Blogger eff sa...

Hur ser dessa mössor ut? Är det typ en sån här?

Mvh, Okunnig

PS. Kan inte påminna mig om att ha sett en enda, men så är jag på senare tid bara i tjockhult över dagen och spenderar tiden i korridorer som alla ser likadana ut. DS.

1/30/2011 8:51 em  
Anonymous Anonym sa...

Ja, visst är det sjukt. Jag la märke till det för ett par veckor sen och efter det är de överallt, tofsarna... /i

1/30/2011 9:21 em  
Anonymous christina sa...

e, hos oss var det champion plus adidas plus peak performance som var den heliga märkestreenigheten. gräsligt!

eff, ja, precis en sån! man ser ju inte smart ut i den tycker jag. dessa korridorer btw, synd att de inte ligger söder om stan. då kunde vi luncha och smida ränker.

i, eller hur! överallt! ses imorgon min kära.

1/30/2011 10:17 em  
Anonymous Mattias sa...

Tofsmössan är nästan lika obegriplig som folks behov av att misspryda sina ansikten med stora moggeglasögon.

1/31/2011 8:04 fm  
Anonymous Siska sa...

Flytta till gbg. här har vi inga tofsmössor. Hippa män klär sig fortfarande i sotarmössor och kvinnor i pälsmossor. Vanliga dödliga har toppluvor.

1/31/2011 3:41 em  
Blogger eff sa...

@chris, ja, dessa korridorers geografiska suboptimalitet är tråkig. Jag får försöka göra något åt detta.

@Siska, med logiken att Göteborg helt enkelt bara ligger lite efter borde ju tofsmössetrenden hinna dit ungefär lagom tills flytten är klar.

1/31/2011 9:32 em  
Anonymous Mattias sa...

Men för helvete. Allt jag ser på stan numera är tofsmössor!!

2/02/2011 8:57 em  
Anonymous christina sa...

mattias, haha! glad att jag påverkar folk, eller nåt.

2/03/2011 9:01 fm  
Blogger kai sa...

Hmm, det måste vara den sortens mössa som jag såg på en tös i tunnelbanan häromdagen, fast den slog mig som väldigt snygg då. Bättre än de här "BAD HAIR DAY" som alla har gått omkring med på huvudet i alla fall.

2/05/2011 9:11 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida