måndag, december 06, 2010

Trafikmaktordningen etc etc

Känner ni liksom lite som jag att bilister är ett märkligt folk? Att ha en bil = att ha rätten till allt, alla vägar, alla trottoarer, alla gångbanor, cykelbanor och parkeringar. Vi ska flytta till nya lokaler efter jul. Vi som i jobbet alltså. Det största problemet med detta för folk har varit oh my God hur blir det med parkeringsplatser! Hur blir det nu, får vi plats, tänk om min bil måste stå utomhus! Eller oh hemska tanke tänk om jag måste gå kanske 50 meter till entrén! För mig är detta obegripligt. Jag förstår att det kan vara omöjligt att få ihop ett familjeliv med hämtning och lämning av dagisbarn utan en bil i hushållet, men de som ojar sig mest är inte tvåbarnsföräldrarna med dagisschema utan 50-plussarna med tonårsungar och SUV:ar. Det brukar också raljeras över cyklister som inte vet hur man för sig i trafiken och som "vinglar omkring" på bilvägen (!) utan att ta "hänsyn till trafiken". Ungefär som cyklister inte är trafikanter och ungefär som att bilen alltid ska gå först. Vägen är tydligen bara en bilväg. Jag blir lika upprörd varje gång de ensamma bilmännen tycker att det är förfärligt att de måste vara med och skattebetala till spårvagnar och tvärbanor men vägrar fatta att vi som åker kollektivt betalar en mycket större nota för deras asfalt och miljösvineri. Reklamen för framtidens miljöbilar lovar oss guld och aerodynamiska underverk men bilarna är fortfarande tillverkade av plåt, skog och olja och de körs fortfarande i störst utsträckning av slipsklädda män på väg till Kista utan att passera dagis och det enda förlåtande med dem är att ... nej. Det är ingenting. Man får inga extrapoäng för att man kör en bil som släpper ut lite mindre skit än en annan, när det finns alternativ som inte släpper ut nåt alls (ja ni fattar). Typ en cykel. Kan vi inte bara vara överens om att det inte finns några miljöbilar.

9 kommentarer:

Blogger eff sa...

Jag vet!

Sen är det faktiskt så att en del cyklister verkligen är idioter. Alltså, på ett fasligt vårdslöst sätt. Jag cyklar 99 gånger mer än jag kör bil, men som bilförare är det klokt att aldrig lita på cyklister.

Precis som det som cyklist är klokt att aldrig lita på bilförare. Även om bilar faktiskt inte har lika stort utrymme att bete sig tväridiotiskt som en cyklist. (På grund av storlek och framkomlighet främst.)

Men ja, jag älskar att köra bil men jag hatar vad bilen gör med vett och sans och politik och allt.

12/06/2010 9:28 em  
Anonymous Julia sa...

Ånej, GÅ! Tänk om man måste BÄRA saker!

12/07/2010 9:46 fm  
Anonymous heddan sa...

http://planka.nu/vad-tycker-vi/rapporter/trafikmaktordningen

<3

12/07/2010 9:56 fm  
Anonymous christina sa...

eff, ja en del cyklister är galna i huvudet. men det finns ju många bilister som är precis lika galna, så jag tänker att det inte är representativt för cyklister i synnerhet utan för människor i allmänhet. jag skulle tippa på att de flesta trafikolyckor ändå inkluderar bilar? har dock ej belägg för detta. dessutom kan jag tycka att personen i bilen har större skyldighet till varsamhet, även om det givetvis ligger i cyklistens intresse att skydda sig. sen är jag övertygad om att det finns många som älskar att köra bil men ändå fattar grejen, liksom. som du.

julia, eller hur! säkert kanske flera meter! hur vi gör som går från t-banestationen VARJE DAG är en gåta.

hedda, fint det är.

12/07/2010 11:07 fm  
Anonymous Anna sa...

Men ja! Jag jobbar på ditt jobb, du jobbar på mitt. Vi har precis flyttat och när vissa kollektivåkande plötsligt fick 1,5 h till jobbet vari ingår att vänta på transferbussar utan tidtabell i nästan 20-gradig kyla, klagar höga herrar på att de numer parkerar utomhus och därför måste bära grövre skor och överrock när de kör till jobbet. Ja herregud, stackars.

12/07/2010 11:09 fm  
Blogger Unknown sa...

Det finns visst miljöbilar, biogasbilar tankade från reningsverket och snart elbilar laddade med vindkraftsel. Dom är inte många, än, men det kommer.

12/07/2010 1:26 em  
Anonymous christina sa...

Anna, åh. Jag kan se hur jobbigt det måste vara att behöva parkera bilen utomhus i vädret.

Pär, hur många sådana rullar på vägarna, och hur mycket bättre är en sådan jämfört med en bensindriven bil? Tillverkningsmässigt antar jag att bilen fortfarande är gjord av samma slags material som en gammaldags bil. Vidare undrar jag om de i utsläppstermer kan mäta sig med kollektivtrafiken? Är det försvarbart att vi sitter en och en i varsin kaross av metall, även om det är biogas den drivs av?

12/07/2010 1:56 em  
Anonymous Jesper Nilsson sa...

Pär: Vet du hur mycket vatten, fosfor, olja, energi som krävs för att tillverka en "miljöbil". En bil förstör inte bara miljö genom utsläpp. Också genom att kräva miljöovänlig produktion av gas och annan enrgi.

Sen orsakar bilar många andra problem för vår gemensamma miljö. De tar upp otroligt mycket plats av vår stad. Vilket såklart gör vår stad mindre resurssnål och miljövänlig. De skapar bullerproblem och partikelutsläpp. Dessutom är det fler som dör pga. privatbilistolyckor i världen varje dag än vad som dör i krig.

Om miljö inte bara är klimatpåverkan utan det gemensamma utrymme som vi rör oss inom så kan vi lätt konstatera att det inte finns några miljöbilar.

12/07/2010 2:16 em  
Anonymous moisthlm sa...

Åh härligt, från och med nu ska jag göra mitt ickekörkort till en ideologisk fråga. Då kanske folk slutar tjat på mig. Sweet!

12/11/2010 11:29 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida