lördag, januari 06, 2007

Höhö, ha den äran.. (nej, dumsnut)

Idag fyller min blogg ett år. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska skriva blogg eller blog. Jag skriver mail, inte mejl. Så tycker jag att det är fånigt att säga saker på engelska när man är svensk men det gör jag hela tiden ändå, för det låter så ball. Egentligen är det bara lathet för att jag inte orkar leta reda på mina egna svenska ord. Jag började skriva för att jag älskar dem, orden. Jag älskar ord. När de sätts ihop på rätt sätt kan ingenting vara vackrare. Jag läste Camus på tyska i höstas, utan att egentligen vara särskilt vass på tyska. (Franskan sträcker sig inte längre än till ekivoka fraser så tyska fick duga.) Den fanns här i hyllan och E sa att jag nog kunde med den. Existensialisterna var inte så bra på adjektiv. Ibland när anledningen till ordvalen i Der Fremde verkligen gick upp för mig kunde jag bara rysa och så måste jag lägga undan boken ett tag. Så snyggt är ingenting annat. Sen läste jag Toni Morrison (De blåaste ögonen). Hon är ostoppbar. Hennes ord är som regnande stenar, suggestiva känslokalla stenar från himlen under henne, från landet bakom henne, från livet bortom henne. Man kan inte annat än älska ord när man läser Camus och Morrison. Nina i min länklista är också helt fantastisk på att skriva. Jag önskar att hon skrev en bok om små ting här i livet som betyder mycket.

Var var jag? (Se, ett frågetecken! Tack igen Eff.) Just det, orden och bloggen och födelsedagar.

Ett år i etern. Först vågade jag inte skriva nästan nåt alls. Särskilt vågade jag inte kommentera och speciellt inte hos Eff. Han var lite för rolig, lite för smart, lite för självklar och hemmastadd för att jag skulle tycka att jag hade där att göra. Det enda jag egentligen ville var att lägga ut text publikt så att vem som helst kunde läsa. Jag hade ingen politisk agenda (jag är en åsiktslös fluffmänniska), inget mål ingen mening ingen plan, utom att jag skulle vara tvungen att skriva så att någon eventuellt ville läsa. Eftersom jag inte skulle stå ut med att lägga ut felstavad skit måste jag anstränga mig, i alla fall lite. För att jag alltid har älskat ord men aldrig vågat låta någon läsa några av mina. Det var tänkt som en övning.

Vem är du som läser? Läser någon alls? Jag har ingen counter, ingen logg, ingen koll. Ingen koll alls egentligen. Det brukar vara ett gäng som kommenterar, ni snälla och fina. Samhörigheten som skapas bloggare emellan räcker som material till en hel avhandling, jag är säker. Jag är, så här efter ett års övning, väldigt glad att jag började blogga och blir ohemult lycklig för varje kommentar. Det har varit alldeles, alldeles underbart.

41 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag läser, men kommenterar aldrig, gör det mig till en dålig bloggare då?

1/06/2007 3:53 em  
Blogger Chris sa...

nej, det gör dig till en bra läsare. tack.

1/06/2007 4:14 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag laser dig ofta. Bor inte i Sverige, ar sakert lika gammal som dina foraldrar, tycker du skriver valdigt bra, fortsatt lilla van!

1/06/2007 4:27 em  
Anonymous Anonym sa...

Du har rätt, det har varit alldeles, alldeles underbart. Keep on the good work! Var nära att ta bort ordet "work" eftersom det ju ska vara ett nöje att skriva, men då hade jag också sagt att arbete inte kan vara nöje och så vill vi ju inte ha det.

För övrigt kom jag att tänka på ett boktips, en bok jag faktiskt själv inte läst men som står snällt i bokhyllan eller rättare sagt nedpackade i en låda (på franska), och det är "Orden" (Les Mots) av Sartre, om hans livslånga relation till ord och böcker.

1/06/2007 4:50 em  
Anonymous Anonym sa...

Har nyss börjat läsa din blogg och den är intressant nog för att få vara med på min lista över läsvärda bloggar. Har nyss börjat våga kommentera på bloggar ibland och blev lättad av vad du skrev, att du också var rädd för att kommentera. Det finns fler internetblygisar än jag alltså. Vem vet, kanske vågar jag också börja blogga en vacker dag. Och du ska definitivt fortsätta!

1/06/2007 5:00 em  
Blogger Chris sa...

anonym, du är välkommen in med eller utan prickar. för att skapa lite jämvikt får jag börja kalla dig stora vän, då.

e, sånt här arbete får mig att fyllas. jag vill bestå av jublande arbete. jag skiter i hängmattan anyday om jag bara får arbeta mig glad. "orden", noterat.

mollbäret, internetblygis är det sötaste lilla ord jag har hört på länge. jag tror definitivt att du kunde skapa en fantastisk blogg av alla möjliga ord!

1/06/2007 6:07 em  
Blogger egoistiska egon sa...

åh, the bluest eyes (jag läste den på engelska och hur fjantigt det än låter kan jag liksom inte ta till mig de svenska titlarna då) är helt jävla fantastisk. tycker helt klart du ska ta den på engelska också!

"För att jag alltid har älskat ord men aldrig vågat låta någon läsa några av mina" - exakt som jag, jag har precis skrivit ett avslutnignsarbete i form av en essä i min kreativt skrivande-kurs. den handlar om hur viktigt det är att ha en mottagare till det man läser och varför bloggen därför är en perfekt publiceringsform.

1/06/2007 6:38 em  
Anonymous Anonym sa...

o ja, vi läser. och vill bara ha mer. mera fint.

1/06/2007 6:43 em  
Blogger Laanna sa...

Ja, kommentera är läskigare än att blogga själv, det tycker jag också, fortfarande efter nästan två år. Skumt egentligen:)

1/06/2007 7:13 em  
Anonymous Anonym sa...

Glädjen är ömsesidig!

1/06/2007 7:27 em  
Anonymous Anonym sa...

Läsa, läsare, läst!
:)

1/06/2007 7:41 em  
Anonymous Anonym sa...

Ha den äran på bemärkelsedagen, må din blog leva länge än!

1/06/2007 8:51 em  
Anonymous Anonym sa...

Chris, självklart läser även jag.

Du har ett sätt att formulera dig som få. Man blir aldeles lycklig när man får möjlighet att läsa något du skrivit...

OCh ett stort grattis på ett-årsdagen!

1/06/2007 9:02 em  
Blogger Chris sa...

ni är så himla fina (fast jag fiskade), tack tack tack!

1/06/2007 9:27 em  
Anonymous Anonym sa...

Och jag tycker också om ord, är lika förtjust i böcker som du. Och jag är väldigt förtjust i dina ord och önskar att du kunde knåpa ihop en bok med små tankar i. Grattis till ett år.

1/06/2007 9:43 em  
Anonymous Anonym sa...

det dröjde ett bra tag innan jag fick upp ögonen för dig men nu är du självklar. här finnes många vackra texter. hoppas du fortsätter länge.

1/06/2007 10:42 em  
Anonymous Anonym sa...

hmm...jag kommer hit för att du är en av mina absoluta favoriter...helt enkelt. Jag skulle vilja vara som du men det kommer jag aldrig bli...

Kram och kärlek chris

1/07/2007 2:11 fm  
Anonymous Anonym sa...

Grattis bloggen. Och Grattis Chris till att ha skapat den vackraste bloggen.
/Matt

1/07/2007 9:03 fm  
Anonymous Anonym sa...

Grattis bloggen 1 år. Jag säger som min son säger "hulla hulla hulla hulla". Fortsätt skriva darling för jag vill läsa och du gör det ju så bra!

1/07/2007 9:20 fm  
Anonymous Anonym sa...

Grattis blog, blogg eller bloggg. Stava som du vill.

Det finns nog fler än du tror som läser din blogg, så fortsätt för guds skull. Jag tror jag läser den "för att på något sätt ha kontakt med mitt tidigare liv", även om det här är klart mer enkelriktad kommunikation än innan... Men å andra sidan så läser jag den lite som den är, för mycket av det du skriver är delar av ditt liv som jag aldrig såg innan. Så det är som att läsa en skönlitterär bok. Typ.

Jag ska kommentera mer. Kanske.

1/07/2007 11:05 fm  
Blogger Chris sa...

pete m, du är ju du och skitbra. fortsätt för guds skull med det.

matt och alexandra, tack och tack för att ni läser och kommenterar.

victor, hej! det låter ju så rackarns spännande det där med tidigare liv.

1/07/2007 11:24 fm  
Anonymous Anonym sa...

Så du vågade fråga vilka dina läsare är till slut! Tack för det här året och Grattis!

1/07/2007 1:57 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag läser.

1/07/2007 4:22 em  
Anonymous Anonym sa...

Och ville inte vara anononym.

1/07/2007 4:24 em  
Anonymous Anonym sa...

meh?

1/07/2007 4:25 em  
Blogger Chris sa...

dave, jag vågade! skitläskigt. du var pepp.

p, kul. jag börjar läsa hos dig.

1/07/2007 5:31 em  
Blogger Hemligt. sa...

grattis bloggen!

1/07/2007 6:23 em  
Blogger Chris sa...

tack marie!
/bloggen

1/07/2007 6:26 em  
Blogger Maria sa...

Tänk så som du kände för att kommentera hos Eff kände/känner jag för att göra det samma hos dig. Lustigt. Du är bra, alltså.

1/07/2007 7:27 em  
Anonymous Anonym sa...

Okey, jag är kanske här ibland och försöker mobba dig, påpeka dina stavfel och vara allmänt störig.

The more you ignore me the closer I get.

1/07/2007 8:25 em  
Blogger danne sa...

löve.

1/08/2007 12:16 fm  
Anonymous Anonym sa...

Jag läser så klart. Hur skulle jag kunna göra något annat. Puss och kram och stort grattis, vännen.

1/08/2007 12:53 fm  
Anonymous Anonym sa...

Grattis till ett år i bloggiversum. Klart jag läser dina inlägg, kommenterar när jag kan. Fortsätt i samma anda tjejen

1/08/2007 1:53 em  
Blogger Vilse sa...

Klart man läser! regelbundet..Givetvis!

Ett år alltså.. också passerat den gränsen och bloggen har blivit en bit av mitt liv.. Lustigt hur det kan bli..

Men STORT Grattis!! Och snälla fortsätt skriv. =)

1/08/2007 1:55 em  
Anonymous Anonym sa...

Mina allra varmaste gratulationer på jubileumsdagen.

1/08/2007 3:44 em  
Blogger Chris sa...

fabbe, levande, mb, jag kommer att fortsätta, tack för att ni läser!

1/08/2007 5:25 em  
Anonymous Anonym sa...

hipp hipp huraaaaaaaaa!

kram
H.

1/08/2007 5:39 em  
Blogger odenplan.nu sa...

Christina, som du numera heter i min favoritmapp i Explorer(du stod länge som Cyborg...låter inte så kul när man tänker på det). Grattis till ett år och framförallt till att du, trots eller tack vare bristen på agenda och självförtroende(som jag tror är bättre nu), nått ut till så många. Fint.

Och orden. Är det dom vi kommit hit för? Jag tror det...

Hugs/M

1/08/2007 6:08 em  
Blogger Chris sa...

m, jag har aldrig ignorerat någon och inte dig. låta bli kan jag inte, minns?

henry, tack! hörru, vi måste... ja, det måste vi.

M, tack raring. du kommer alltid att vara steve för mig.

kärlek ni!

1/08/2007 6:38 em  
Blogger Zoe sa...

GRATTIS så här lite i efterskott...

1/08/2007 10:21 em  
Blogger Mangobruden sa...

Du är en ordkonstnärinna!

1/10/2007 3:54 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida