lördag, december 23, 2006

Rad 3, balkong

För övrigt ser jag många likheter mellan min mormor (Hanta-häxan) och Rikard Wolff i sina mest raljerande stunder.

Men låt mig berätta om Sköna Helena! Sköna Helena är en sån som har håliga strumpbyxor. Svarta håliga med flit och ögon lika håliga som dem. Helena, smalaxlade slokörade bredkäftade Helena, är undernärd trots att hon äter pizza och svär åt sin far. Så tanig kan bara en missförstådd vara. Hon har utväxt från roten och ingenting avslöjar henne lika dramatiskt pinsamt som det askblonda strecket strax ovanför örat. Ögonbrynen är koleriskt ifyllda i det sorgligaste svart, naglarna nerbitna, kjolen rödrutig, alldeles kort. Den är inte ens en kjol. Hon är en trasa. Oavsett bakgrund, parkbänk, är hon en trasa. Hon pratar i könsord och sjunger sina sånger i uppjagade tonarter nära högt strukna c. Den hon älskar hatar henne, för att hon är ful. Den hon älskar är pudelrockare. Helena sitter med kutig rygg och flaskan i halsmandlarna på staketet till dansbanan, iförd ungdomens trots och ålderdomens hat. Mitt emellan utkämpar osäkerheten sitt ändlösa krig. Vi kan leka hund. Du får slå mig, piska mig, vansköta mig om du vill. Skogsstjärnan glimmar i natten, strupen, det är syndens beckmörkt där nere, aldrig nog. När någon går ifrån henne ropar hon efter –mer sprit! i falsett och hittar någon annan i sovsäck att ta hand om. Hon ser inte Puck, men vet ändå att världen lurar henne. Sin bästa vän misstror hon, med goda skäl. Helena är en sån som misstror och misstros. Hon har för kort kjol och skor på platå. Hon gör bort sig när hon dricker och låter den hon inte älskar pulla henne mot staketet vid dansbanan fast hon hade bestämt sig i förväg för att inte göra det, igen. Helenas älskare älskar en annan och det är alltid den edsvurna. Den edsvurna bästa, bästa för alltid, sviker både drömmen och verkligheten, i drömmen och i verkligheten. Jag lägger mig ner ett slag, så slipper jag mig själv tills det blir dag. Och Helena längtar blodet ur sin unga kropp. Hon är en sån som har håliga strumpbyxor. Håliga med flit.

1 kommentarer:

Blogger Laanna sa...

Otäckt, underbart!

12/23/2006 11:25 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida