torsdag, augusti 03, 2006

Holmskan gästbloggar

bara så att ni vet:

(i kategorin las holmskas flamsar loss och diskuterar grammatik på väg hem från Uppsala en sen onsdagkväll efter mycket alldeles för stark tzatziki)

jag: asså, elisabeth och christina skratta ut mig när jag sa att det heter "ett homo" men visst säger man så.
sara: eh, klart att det heter ett homo, en homo liksom, vad är det för något?
jag: jo, jag tycker ju det, jag menar man säger ju en fralla- eller hur? de påstår att det måste heta en eftersom det är en person, samt att det inte har något med en eller för den delen ett fralla att göra.
sara: amen vaddå, som att det skulle heta en mongo då eller?
jag: nej, det är fan sant. där har vi dem, klart det heter ett mongo. en mongo? haha.
sara: ja, och man säger ju faktiskt ett pucko också, fast det är en person.
jag: eh... (skrattar utan hejd)
sara: men man gör ju det.
jag: jo det är ju iofs sant, även fast det är en person. fast det är ju svårt att påvisa varifrån det härstammar.
sara (med eftertanke): puckoloid...
jag: (skrattar ännu högre)

summa summarum, undantagen som bekräftar regeln:
en mongoloid men ett mongo
en homosexuell men ett homo
ett franskbröd men en fralla
ett pucko men.... eh...

/anna aka ely aka holmskan aka er guide till det svenska språket

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

eh, kallas det att gästblogga trots att ens material publiceras utan rättigheter från upphovsmakaren? iofs har chris nu gått med på att det heter ett homo, bara för att få publicera mitt sk material. nota bene: detta skedde efter själva publikationen. detta måste dock räknas som en vinst för alla språkrevolutionärer där ute.

btw: viva pride!

8/03/2006 10:09 fm  
Blogger Chris sa...

elisabeth får lösa den här juridiska tvisten.

8/03/2006 10:29 fm  
Blogger Kaptenen sa...

En mongo heter folkslaget som bor i Kongo. Det är sant faktist. Folket heter Mongofolket.

8/03/2006 12:02 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida