lördag, maj 27, 2006

Blandade minnen

Hemma hos Lisa luktar det alltid rök. Hon är min pianolärarinna sen jag var sex år och vi betalar henne med en limpa Prince Ultra Light extra Long i veckan. Första gången jag sitter bakom hennes flygel får hon hämta extra kuddar åt mig att sitta på. Tangenterna är mycket mer lättanslagna än på vårt piano hemma. Lisa är old school. Hon har spelat med Käbi Laretei och är alltid sparsamt sminkad. Bär strikta dräkter. Jag får spela ostrukna C varannan gång med höger varannan gång med vänster tumme. Om och om igen.

I sandlådan på dagis bråkar jag och Therese. Therese har kort hår och fula kläder. Något har gjort mig arg och jag bestämmer mig för att slå henne med en hink. Det är en av två gånger jag med flit har gjort någon fysiskt illa.

Mycket långsamt uttalar han orden "Jag vill älska med Carl Bildt i en kyrka." Min konfirmationspräst, min konfirmationspräst som är bög och senare ska få lungcancer och bli sparkad från sin tjänst som komminister, inleder sin predikan på konfirmationsdagen inför församling bestående av idel far- och morföräldrar.

Jag står i min jordvallshall och märker först efter att dörren har varit stängd ett tag att jag darrar på händerna.

Solen går ner över Håskär och mina kusiner och min syster blir orange i ansiktet. Pialou är omförtöjd, makrillen i tomatsås uppäten och badkläderna torkar på hällen. Min morbror busar med hunden, jag minns inte om det var Caipi eller Carita. Jag har på mig ett nattlinne från USA.

4 kommentarer:

Blogger Peter Madison sa...

Okej, nu blev det ju lite spooky här!! Jag är född och uppväxt i Högdalen, utanför Stockholm. På dagis satt jag alltid för mig själv och spelade piano. En dag när jag kom hem från dagis så stod det ett piano i vardagsrummet. Morsan som var ensamstående med två snorisar hade köpt och släpat hem ett piano!! Min mor kom från Estland, liksom min mormor, naturligtvis... hon kände en pianolärarinna som också flytt krigets inferno i Estland. Med reservation från stavningen så tror jag hon hette Ennempaal i efternamn. Hon lärde mig spela piano och hon har också spelat och undervisat Käbi Laretei..............! Häpp!!

Jävligt mycket kärlek på dig!!
Morsning

5/27/2006 8:33 em  
Blogger Chris sa...

undervisat käbi? hon är född på 20-talet... din tantaloona måste varit gammal?

lisa är född 1911 och lever än, råkar jag veta. jag undrar hur hon mår.

vad spelar du helst?

5/27/2006 8:35 em  
Blogger Peter Madison sa...

Alltså, när jag gick hos henne var hon ju typ 300 år gammal.....iaf 55-65 kanske. Lite svårt med ålder när man är liten (jag var 7-8 år). Möjligt att hon är/var jämngammal med Käbi, de hade gått på samma universitet i Tallin vet jag för det har min mormor talat om för mig.

Nu är ju pianot sålt, av praktiska skäl. Ersatt med synthesizers och allehanda elektroniska manicker. Ska lägga upp lite alster på sidan när jag har fått lite lagringsutrymme!

Hmm...måste försöka ta reda på vad min gamla pianolärarinna heter i förnamn. Lite svårt bara för de som skulle kunna hjälpa mig har ju gått hädan.....
Återkommer i ärendet!

5/27/2006 9:18 em  
Blogger Kaptenen sa...

Vem mer har du klappat till?

5/28/2006 3:24 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida