tisdag, april 04, 2006

Oro

Klockan fyra, slår upp ögonen, segar upp dem. Jag undrar varför jag har vaknat mitt i natten, för det verkar vara mitt i, och var jag är. Jag är kissnödig, främst. Det snurrar i huvudet när jag tassar över parketten, hör det bekanta knaket när jag kliver på badrumströskeln. Människan i spegeln där inne ser sannerligen inte pigg ut. Hon har gråa ringar under ögonen och vita kinder. Sen kan jag inte sova. Klockan tickar kvart över, halv fem, kvart i och jag somnar inte om. En del verkar ha förmågan att leva en timme framåt men jag lever en månad framåt. Strax bakom mitt högra öra sitter det en liten gubbe som för anteckningar. Inatt läste han upp dem högt, allt det jag måste göra. Som bakgrundsbrus spelas samvetet upp, hinner inte, vill inte, måste måste måste. Måste måste måste. Jag måste klara mina tentamina. Jag måste plugga mer. Jag måste vara glad. Jag måste göra mig lycklig. Jag måste åka hit, dit, upp, ner, vattna de satans blommorna. Och jag har inte ens några! Jag vet inte hur jag ska försörja mig i höst.

Efter måste kommer borde. Borde borde borde. Borde maila x, borde träffa y. Borde prata med z. Borde också skriva klart, skriva på, skriva ut. Borde verkligen somna om. Borde för i helvete inte oroa mig över saker mitt i natten när hela jävla världen sover och jag inget tjänar på att mala.

Den lilla gubben stenograferar vidare, i hundra kilometer i timmen.

7 kommentarer:

Blogger eff sa...

Den gubben borde tystas. Jag har också en. Fan ta honom.

4/04/2006 4:14 em  
Anonymous Anonym sa...

What to say? Redan i Anne på Grönkulla läste jag att "klockan blir tre varje natt" som kommentar på att ångra sina beslut, älta sin gårdag, planera sin morgondag… hur många gånger har inte detta bevisats för en? Men likaväl blir klockan sju och solen går upp också.

Morgondag, du lär mig snart att glömma, annars ta din sol och dra nån annanstans.

När vi blir rika (eller alla fall lite rikare) ska vi åka på spa. Jag har hört att klockan hoppar från tolv till sju där helt automagiskt.

4/04/2006 5:31 em  
Blogger Chris sa...

å, på det spat vill jag drat. jag följer inte orden idat, sa eff, och han hade rätt ju.

kärlek.

4/04/2006 7:14 em  
Anonymous Anonym sa...

man måste fan inte göra någonting. i alla fall inte någonting som man inte vill. man måste inte vara snäll, man måste inte vara stark, man måste inte äta grus och man måste inte ducka när man får en smäll. ibland måste man bara sitta i soffan och chilla. och glömma igår, se fram emot imorgon. man måste inte förklara allt, man måste inte förlåta allt.

4/04/2006 7:58 em  
Blogger shirley sa...

ja har inga gubbar men man, borde ha.

4/04/2006 9:23 em  
Blogger Liza sa...

Seså. Ta ett djupt andetag och kika på mobilen. Jag har messat dig och föreslår fika. Vi kan tillsammans trycka bort demonerna (och besservissersläktingarnas kommentarer) över en creamcheesemacka och lite kanelte.

Saknar dig ju grymt mkt.

4/05/2006 1:06 fm  
Blogger nina sa...

är den jäveln hos dig också!? vilket svin. jag vet inte hur man får bort honom.

4/05/2006 11:10 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida